استیو دی   (روز دانش آموز)

استیو دی (روز دانش آموز)

(The students day) Studay
استیو دی   (روز دانش آموز)

استیو دی (روز دانش آموز)

(The students day) Studay

عوامل ارتقا مهارت نوشتن خلاق در دانش آموزان دبیرستانی

ارزیابی عوامل ارتقا مهارت نوشتن خلاق در دانش آموزان دبیرستانی

هدف کلی از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر در افزایش مهارت نوشتن خلاق در دانش‌آموزان مقطع متوسطه استان بوشهر می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات149
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیروانشناسی،علوم تربیتی واجتماعی

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی

ارزیابی عوامل ارتقا مهارت نوشتن خلاق در دانش آموزان دبیرستانی

(مطالعه موردی:استان بوشهر)
 
*آپدیت سوم نیز بصورت رایگان ضمیمه شد!
پرسشنامه آزمون انگیزه پیشرفت
پرسشنامه شماره آزمون خلاقیت 
پرسشنامه شناسایی روش‌های مؤثر در افزایش مهارت نوشتن خلاق در دانش‎آموزان
 
 
مقدمه   
در نظام آموزشی ایران به تفکر منطقی، توانایی بیان کلامی، خوب خواندن توجه بیشتری نسبت به توانایی فضایی، خلاقیت و تفکر شهودی می‌شود . این توجه نباید راه را بر هنرمندان و خلاقان مسدود نماید چرا که جامعه همانگونه که به علم و منطق نیاز دارد به هنر و خلاقیت نیز احتیاج دارد.جامعه‌ی پویا  و پرتلاش امروزی یک لحظه درنگ نمی کند تا بتواند به فنون جدید و قدرت والای علمی دست پیدا کند . در چنین عصری که عصر شکوفایی و بهره جستن از نبوغ بزرگان علمی، پژوهندگان ،مخترعین ، مبتکرین، صنعتگران و... است برای اداره سازمان‌های اجتماعی ـ فرهنگی ـ اقتصادی و آموزش جامعه به فکر و ذهن افراد خلاق   نیاز است ،  تا بتوان همگام و همپای پیشرفت جامعه به پرورش  افراد خلاق اقدام نمود.
 
     بسیاری بر این عقیده‌اند که خلاقیت  امری ذاتی است و فقط خداوند این ودیعه خود را به عده‌ای از انسانها بخشیده و قابل آموزش و آموختنی نیست . عده‌ای با این عقیده مخالفند و ابراز می دارند خداوند به همه انسانها یکسان نعمت بخشیده این افراد (خلاقان) از این نبوغ خدادادی خود ، بیشترین بهره را برده‌اند و نیز معتقدند که خلاقیت صفت مشترک تمامی انسانها است که با پرورش آن می توان آن را از حالت رکود درآورد و از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کرد و بالعکس می‌توان خلاقیت را با آموزش ناصحیح و غلط از ریشه خشکاند. تحقیقات ادعای گروه دوم را تصدیق کرده و خلاقیت را صفت مشترک تمام انسانها دانسته ، اما مقدار و نوع خلاقیت از فردی به فرد دیگر متفاوت می‌دانند و هر انسانی به نوعی از خلاقیت خود بهره می‌برد یکی زیاد یکی کم(پیرخایفی،1376). این تحقیقات نشان داده است که رشد و پرورش خلاقیت از همان بدو تولد و دوران کودکی آغاز می‌شود و در دوران دبیرستان به مرحله شکوفائی خود نزدیک می‌شود. البته اگر این توانایی در انسان پرورش یابد تا پایان عمر به غنای والای علمی آن افزوده می‌شود. 
 
     هدف کلی از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر در افزایش مهارت نوشتن خلاق در دانش‌آموزان مقطع متوسطه استان بوشهر می باشد.
 
 
کلمات کلیدی:

خلاقیت

انگیزه پیشرفت

دانش آموز خلاق

برنامه ریزی درسی

عوامل مؤثر در افزایش مهارت نوشتن

 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات
1ـ1 مقدمه 2
1ـ2 بیان مسئله 6
1ـ3 اهمیت و ضرورت پژوهش 9
1ـ4 اهداف پژوهش 10
1ـ5 فرضیه‌های پژوهش 11
1ـ6 تعاریف عملیاتی متغیرها 12
1ـ6 ـ1 نوع متغیرهای تحقیق 12
1ـ6 ـ2 مراحل اندازه‌گیری متغیرها 13
1ـ6 ـ 3 تعریف متغیرها 13
 
فصل دوم : ادبیات پژوهش

2ـ1 خلاقیت چیست ؟ 17

2ـ2 تعریف خلاقیت 20

2ـ3 روند شکل گیری خلاقیت 21

2ـ4 خصوصیات افراد خلاق 22

2ـ5 راه‌های پرورش خلاقیت 25

2ـ6 موانع خلاقیت 27

2ـ7 انگیزه عاملی جهت تحقق خلاقیت نوشتاری 30

2ـ8 نقش آموزش در پرورش نوشتن خلاق 33

2ـ9 محیط خانواده و تأثیر آن بر خلاقیت 36
2ـ10 نقش تکرار و تمرین نوشتن بر نوشتن خلاق 37

2ـ11 تأثیر مطالعه بر نوشتن خلاق 39

2ـ12 نقش قصه‌گویی در پرورش نوشتن خلاق 41
2ـ13 تشویق عاملی کارساز در پرورش نوشتن خلاق 44
2ـ14 نقش کودکستان و مراکز پیش دبستانی در بروز خلاقیت   46

2ـ15 نقش بازی‌های کودکانه در پرورش خلاقیت   47

2ـ16 تأثیر اوقات فراغت بر نوشتن خلاق 49
2ـ17 مروری بر تحقیقات انجام شده 51
 
فصل سوم : روش پژوهش
3ـ1 نوع تحقیق 71
3ـ2 جامعه آماری و ویژگی‌های آن 71
3ـ3 روش نمونه‌گیری و حجم نمونه 71
3ـ4 ابزار گردآوری داده‌ها 72
3ـ5 پایایی و روایی پرسشنامه‌ها 72
3ـ5ـ1 پایایی و روایی آزمون خلاقیت 72
3ـ5ـ2 پایایی و روایی آزمون انگیزه پیشرفت 75
3ـ5ـ3 پایایی و روایی پرسشنامه محقق ساخته 75
3 ـ 6 شیوه نمره‌گذاری آزمون‌ها 76
3-6-1 نمره‌گذاری آزمون خلاقیت 76
2-6-2 نمره‌گذاری آزمون انگیزه پیشرفت 76
3ـ7 روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 76
 
فصل چهارم : یافته‌های تحقیق
4ـ1 یافته‌های توصیفی 78
4ـ2 یافته‌های مربوط به فرضیه‌های تحقیق (آمار استنباطی) 91
 
فصل پنجم : بحث و نتیجه‌گیری
5ـ1 بحث و نتیجه‌گیری 98
5ـ2 پیشنهاد نظری و علمی پژوهش 102
5ـ3 محدودیت‌های پژوهش 105
منابع و مأخذ
منابع و مأخذ   107
پیوست‌ها

پرسشنامه شماره (1) پرسشنامه محقق ساخته 116

پرسشنامه شماره (2) آزمون انگیزه پیشرفت (ACMT) 119

پرسشنامه شماره (3) آزمون خلاقیت جمال عابدی 125

 
فهرست جدول‌ها و نمودارها
جدول شماره 3 ـ1 دامنه نمره خلاقیت  
جدول شماره 3 ـ2 دامنه نمره انگیزه پیشرفت  
جدول شماره 4 ـ 1 توزیع فراوانی میزان خلاقیت آزمودنی‌ها 
جدول شماره 4 ـ2 توزیع فراوانی میزان خلاقیت آزمودنی‌های خلاق 
جدول شماره 4 ـ3 توزیع فراوانی میزان خلاقیت آزمودنی های  عادی 
جدول شماره 4 ـ4 توزیع فراوانی میزان انگیزه پیشرفت آزمودنی های  پسر به تفکیک خلاق و عادی 
جدول شماره 4 ـ5 توزیع فراوانی میزان انگیزه پیشرفت آزمودنی‌های  دختر به تفکیک خلاق و عادی 
جدول شماره 4 ـ6 توزیع فراوانی میزان علاقه‌مندی آزمودنی‌های  به امور فرهنگی هنری 
جدول شماره 4 ـ7 توزیع فراوانی به خاطر آوردن دوران کودکی 
جدول شماره 4 ـ8 توزیع فراوانی تداعی دوران کودکانه توسط بازی‌های کودکانه 
جدول شماره 4 ـ9 توزیع فراوانی علاقه‌مندی پاسخگویان به بازی‌ها 
جدول شماره 4 ـ10 توزیع فراوانی انجام دادن کارهای فرهنگی ـ هنری 
جدول شماره 4 ـ11 توزیع فراوانی وضعیت تحصیلات اولیه آزمودنی ها 
جدول شماره 4 ـ12 میزان علاقه‌مندی دانش‌آموزان به مطالعه کتاب و روزنامه 
جدول شماره 4 ـ13 توزیع فراوانی میزان گذران اوقات فراغت آزمودنی ها 
جدول شماره 4 ـ14 میزان علاقه‌مندی به شنیدن قصه و داستان 
جدول شماره 4 ـ15 میزان خستگی نسبت به نوشتن دفتر خاطرات، یادداشت یا هر گونه تمرین نوشتاری 
جدول شماره 4 ـ16 میزان تشویق پاسخگویان به انجام مهارت نوشتن 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود